
A használt ruhák piaca, avagy a TURI – MÁNIA
Kétely sem fér hozzá, hogy a használt ruha az elmúlt 30 év tekintetében, még mindig divat! Sőt, újabb és újabb formákat ölt! Mondhatnánk, hogy a turkálók nem vesznek el, csak átalakulnak.
Mindig vannak újabb és újabb boltok, akik e termékek forgalmazásával foglalkoznak. S egyre nagyobb teret hódít az internetes kereskedelem, sorra nyitnak és zárnak be a használt ruhát forgalmazó webáruházak.
Talán kevesen tudják, valójában honnan is ered a „turizás”. Először Kelet – Afrikában terjedt el a használt ruha értékesítés. Az Európából és az Egyesült Államokból származó használt ruhákat sokan a gyűjtőknek adták, akik rászoruló családoknak gyűjtötték azt. Viszont sok esetben a ruhák nagy része el sem jutott a szegény családokig. A begyűjtésre szakosodott kereskedők és az értékesítési lánc további szereplői hatalmas hasznot húztak az adományokból, s végül a ruhák nagy része az afrikai piacokon került értékesítésre.
Az afrikai emberek nagy része nem tudta a drága afrikai viseletet megfizetni, ezért gyorsan terjedtek el a nyugati, olcsóbb holmik. Az afrikai fiatalság körében is hódított és mai napig hódít a nyugati ruhák viselése, számukra a divat egyet jelentett és jelent mai napig is nyugattal.
Hazánkban és a környező országokban a turkálók vásárlóközönsége ma már nem a szegényebbekből és a szociálisan rászorulókból áll. Egyre többen vannak, akik nem gazdasági kérdés miatt vásárolnak használt ruhát, hanem önmegvalósításként. A többség mai napig megfizeti azokat a darabokat, amelyek nem széria gyártás során készült, s nem kell attól tartania, hogy szembe jön vele, akár a munkahelyen, egy séta során vagy esetleg egy partin. Mert bizony elegáns darabokat is lehet ezekben az üzletekben vásárolni, sőt még akár esküvőre is találhatunk itt egy – egy elegánsabb darabot.
Az elmúlt évtizedben egyre több OUTLET üzlet is megnyílt. Ezek alapjában véve nem csak turkálók, de itt is a főszempont az olcsóság. Eredetileg nagyobb márkák nyitottak ilyen üzleteket, melyekben a már nem divatos termékeiket árulták. Korábban nagyobb szériában legyártott, értékesítés során megmaradt ruhákat, cipőket, de akár technikai termékeiket is a bolti ár töredékéért meg lehetett vásárolni.
A turi-mánia tehát minden korosztályból szedi „áldozatait”. Úgy terjed, mint a járvány, de gyógymód nem ismert rá! De valljuk be őszintén, nem is kell rá!